In veel organisaties ligt de nadruk op het verbeteren van tekortkomingen en zwakke punten van medewerkers. Maar het kan ook anders. Grijp juist de sterke punten aan om mensen beter te laten functioneren.
Bij functioneringsgesprekken wordt vaak gekeken naar competenties die werknemers onvoldoende beheersen. Aan deze tekortkomingen moet gewerkt worden. Werknemers kunnen cursussen volgen en bijleren om hun zwakke punten te verbeteren.
Deze benadering is echter niet altijd even motiverend. Zwakke punten zijn meestal niet voor niets zwakke punten. Werken hieraan is niet altijd even leuk. Het uitgaan van sterke punten zorgt ervoor dat mensen hun talenten aanboren en doen wat ze écht leuk vinden. Hoewel niet voor elke baan geschikt (er moet natuurlijk ook aan een aantal minimum functie-eisen voldaan worden) heeft het sterke punten denken veel voordelen:
Er zijn ook voordelen voor de organisatie, behalve productievere en innovatievere medewerkers krijgen organisaties meer terug voor het sterke punten denken:
Behalve voor sterke punten zal er ook aandacht moeten blijven voor zwakke punten van werknemers. Die moeten bespreekbaar blijven, want anders kan men blijven hangen in een soort ‘roze wolk benadering’, zo waarschuwt de auteur. Toch is het beter om van een 8 een 9 te maken dan van een 5 een 6.
S. Tjepkema. Vertrouwen op talent. Een waarderend-onderzoekend perspectief op persoonlijke ontwikkeling. M&O, 2010, nummer 5, p. 44-59.